خاکبازی

حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. علی (علیه السلام)

حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی. علی (علیه السلام)

خاکبازی
طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

اقتصاد شاه کلید نرمالیزاسیون جمهوری اسلامی ایران

وقتی حرف های مسئولین در سطوح مختلف را می شنوی تقریبا ته حرف همه شان در آسیب شناسی وضعیت توسعه و پیشرفت کشور این است که اقتصاد در بن بست قرار دارد و برای خروج باید منابع و سرمایه های وسیع وجود داشته باشد، و ظرفیت های داخلی برای تامین این میزان منابع ناکافی و حتی ناموجود است.

راهکارشان چیست؟! 

تعامل با بازار جهانی و جذب سرمایه گذاری خارجی. 

حرف های آقای روحانی که در توجیه برجام زیاد بکار رفت هم همین بود که حتی برای حل مشکل آب مردم باید سرمایه گذاری خارجی باشد. 

  با تنش های موجود بین ج.ا.ایران و دنیا و تحریم هایی که وجود دارد این سرمایه گذاری ها دیواری بلند را مقابل خود می بینند. 

برجام نا فرجام اولین و بلند ترین گام تکنوکرات ها برای حل این موضوع بود، تیری که دوهدف را نشانه رفته بود، هم تسهیل سیاسی، هم تسهیل اقتصادی.

اما برجام آن مسیری را که مد نظر ایشان بود نتوانست طی کند. 

حال آیا ایشان باز نشسته اند... خیر راهکار جایگزین و عمیق تر را دنبال می کنند. 

برای طی مسیر و همراه کردن جریان مخالف در داخل و شکستن مقاومتشان باید راهکار را اقتصادی تر کرد.باید رهبری و انقلاب را با دلایل اقتصادی تر و دس آویز های حیاتی- معیشتی کشور،  مجاب به نرمالیزه شدن کرد. 

شرایط فعلی: دلار و التهابات بازار

شرایط بوجود آمده فعلی بر اساس تحلیل فوق و شواهد در همین نقشه تعریف شده، البته نه اینکه عوامل حقیقی اقتصادی همچون فشار نقدینگی و... را نادید بگیریم، اما مهار نکردن و مدیریت نکردن این عوامل خود می تواند ابزار های همین نقشه راه باشند. 

اهداف همان دو حوزه سیاسی و اقتصادی است: « فشار به رهبری و مردم برای کوتاه آمدن های سیاسی و ایدئولوژیکی» و

«پیوستن به اقتصاد جهانی و بازار آزاد و پذیرش و اجرای مناسباتش مثل پالرمو و fatf ودر نهایت wto(سازمان تجارت جهانی)»

حال برای رسیدن به این اهداف نقشه راه چیست؟! 

با اتفاقاتی که در بازار افتاد، در واقع هم بستر آماده شدن افکار عمومی برای پذیرفتن هر راهکاری! جهت خلاصی از وضع موجود ایجاد شد و هم  بستر های اقتصادی و اجتماعی برای پیوستن به بازار جهانی. 

مناسب و نزدیک شدن قیمت کالا و خدمات به شرایطی که برای پیوستن به بازارهای جهانی لازم است. 

و از طرفی ارزان شدن نیرو کار برای ایفای نقش کارگری در بازار جهانی و ایجاد جذابیت برای غول های صنعتی دنیا.  الان و با شرایط بوجود امده برای نرخ دلار  قیمت نیرو کار در مقایسه با قیمت های بین المللی چگونه است؟ حداقل حقوق و دستمزد کارگر ایرانی به دلار چقدر می شود؟ 

اما نتیجه چیزی بهتر از وضعیت مسیری که در حال طی شدن است نخواهد بود. نهایت این راه می شود بردگی بازار جهانی، با قیمیت هایی بالا برای گذران زندگی و نیرو کار ارزان برای غول برندهای صنعتی، غول هایی که ظرفیت ها و منابع طبیعی و... کشور را در طول چندسال خواهند بلعید. 

نتیجه میشود معاشی بخور و نمیر برای مردمی که در رویای جامعه متوسط شهری سر می کنند با انتظارات فرهنگی و اجتماعی فراخور... در واقع اقتصاد می شود مدخل نفوذ در سایر حوزه های(سیاسی، فرهنگیو اجتماعی) کشور و انقلاب. 


راه حل آقایان همان پیوستن به بازار جهانی و بازار آزاد است... 


پ.ن۱: روسیه بعد از فروپاشی شوروی همین مسیر را طی کرد با شرایط اجتماعی، سیاسی نزدیک به شرایط فعلی ما، اما شرایطش بحرانی تر شد تا موقعی که... (مستند پرزیدنت آکتور سینما را ببینید) 

پ. ن۲: دلیل حمایت بی شائبه‌ی رسانه‌های مهم فارسی زبان غربی (رادیو فردا، بی بی سی، دویچه وله، من و تو و...) از طیف خاص سیاسی در ایران تاثیر بسزایی در اجرای این نقشه دارد. مزیت ایشان نسبت به براندازان در این است که قادر به مدیریت چرخش نظام سیاسی ایران می‌باشند و آمادگی لازم را برای ادغام اقتصاد ایران در درون اقتصاد جهانی دارند.